Skip to main content

Afstand

15,5 km

OV

Mook heeft een station (2x per uur naar Nijmegen of Venlo). Of bus lijn 83 naar Nijmegen.
Vanuit Groesbeeek rijdt stadsbus lijn 5 naar Nijmegen (2x per uur)

Horeca

Café's in Plasmolen, Grafwegen en de Horst.

Beschrijving

Een van de mooiste etappes van de hele route! Via de Mookerheide naar de Jansberg. Daarna volgt het padjes langs oude beekjes in het Groesbeekse landschap en Natuurgebied de Bruuk. Het laatste stukje volgt de oude spoorlijn Nijmegen - Kleef.

De start is in Mook bij de kerk. Loop links van de kerk de Kerkstraat in. Deze maakt aan het einde een bocht naar links en komt weer uit bij de Rijksweg. Deze oversteken en aan de andere kant rechtsdoor, De Mortel. Na 100 m een driesprong met een kapelletje, Onze Lieve Vrouw van de Dwaallichtjes, rechts aanhouden. Rechtdoor  Papenbergseweg.Bij splitsing van onverharde paden, rechts aanhouden, richting Mooker hei.
Klaphek door Mookerhei op. Pad langs bosrand blijven volgen. Daar waar een pad rechts een kuil in gaat afslaan en dwars de Mooker hei oversteken. Je zit hier in heuvelachtig terrein en kunt de markering van het Streekpad Nijmegen volgen. Aan het einde van de Mookerhei weer een klaphek door en linksaf. Na 50 meter schuin rechts een heuvel op. Bovenaan op betonnen fietspad linksaf (Zevendalseweg) Bij T-kruising rechtsaf tussen de weilanden door richting Jansberg.
De weg maakt een splitsing. Links aanhouden. Aan einde bij bosrand rechtsaf. Blijven volgen tot het pad een boht naar rechts maakt. Hier linksaf. Na 20 m bij spliting rechts. Op T-kruising rechtsaf tot een brede onverharde weg (Kiekbergsebaan), hier rechtsaf richting rijksweg. Het komt uit bij café's en restaurants van Plasmolen.
Klein stukje over het fietspad langs de Rijksweg, direct na het café linksaf de Jansberg op. Aan het begin van het bos meteen rechtsaf, pad volgen dat langs een beekje, aan je linkerhand, loopt. Bij een samenkomst van meerdere bospaden, links een bruggetje over en direct rechts. (5,3 km)

Het pad uit bij een houten trap. Bovenaan de afrastering volgen tot een kruising met breder bospad waar een richtingaanwijzer voor het Streekpad en het Pieterpad staat. Hier rechtsaf. Bij volgende kruising met richtingaanwijzer linksaf langs de bosrand, 'Helweg'. Bij 'Hofseweg' rechtsaf tussen de weilanden door richting Grafwegen.
Op verharde weg rechtsaf en na 50 m, na huisnummer 43, linksaf pad tussen de huizen volgen*. Aan einde bij verharde weg onverharde weg rechtdoor. Bij volgende kruising rechtsaf en na 50 m linksaf richting de Bruuk. Slagboom passeren en steeds rechtdoor. Aan einde rechtsaf, smal pad volgen. Deze komt uit bij een beek. Linksaf langs de beek. Op de verharde weg linksaf. (9,9 km)

Na 100 m, bij een hek van het Waterschap, rechtsaf langs de Leigraaf. De door het landschap kronkelende Leigraafblijven volgen. Er is een vaag pad zowel links als rechts van de Leigraaf dat af en toe drassig kan zijn. Het rechter pad lijkt iets droger. Er worden een paar afrasteringen gepasseerd welke met een ketting open kunnen. Sluit deze ook weer goed. Aan het einde op de verharde weg links af.
Bij driespong rechtsaf, Ketelstraat. Bij een beekje linksaf het Rensepaedje volgen. Deze maakt een bocht naar links en een bocht naar rechts en komt aan de rand van De Horst op een verharde weg. Rechtdoor Rensepaedje volgen. Op t-splitsing linksaf en na 50 m rechtsaf. Aan einde, bij verharde weg, schuin rechtdoor, Mies. Einde van de weg is alleen toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Het fietspad komt langs een industriegebiedje.
Aan einde rechtsaf over het fietspad tot het spoor. Linksaf langs het spoor en deze blijven volgen tot eindpunt in centrum van Groesbeek. (16 km)

*Je kunt in Grafwegen ook een ommetje maken naar een café aan de rand van het Reichswald. Loop hiervoor op de verharde weg rechtdoor (dus niet afslaan na 50 m). Net nadat het trottoir ophoudt, schuin links een zandpad in. Deze komt uit op een verharde weg. Na 100 m is links het café.